måndag 19 juli 2010

Virka ett somrigt armband

Här kommer ett mönster på hur jag gör dessa armband, finns säkert flera olika sätt men detta är så som jag gör.


Jag använder garnet Muskat från http://www.garnstudio.se/ till de färgde armbanden ( i detta fall det rosa) och virknål 2,5. Till de vita armbanden har jag ett tunnare glansigt bommulsgarn, virknål 2,5, vet ej vad det heter.




Armband:
Börja med att lägga upp 4 luftmaskor, vänd och virka tre fasta maskor, gör en smygmaska, vänd arbetet igen , virka fasta maskor tills du fått den längd du behöver. Asvluta med att göra 5 luftmaskor och fäst i den bortersta fasta maskan, detta bildar en öggla för att kunna knäppa armbandet.

Blomma:
Börja med att virka 4 luftmaskor och slut till en ring med en smygmaska i den första luftmaskan.
1:a v virka 6 fasta maskor runt ringen.
2:a v "1 fm i första fm, 3 lm", upprepa " " 6 gånger och asvluta med en smygmaska. detta skapar 6 luftmasbågar..
3:e v 1 lm, Virka i varje båge 1 fm, 1 lm, 3 st, 1 lm, 1 fm.
4:e v Virka nu bakom det första lagret av kronblad, 1 fm mellan två kronblad i det andra varvet, sedan 5 lm, 1 fm, Upprepa detta 6 ggr tills du gjort 6 bågar.
5:e vVirka i varje båge 1 fm, 1 lm, 5 st, 1 lm, 1 fm. Upprepa 6 gånger, fäst med en sm och klipp tråden.

Montering:
Klistra/sy fast en pärla i lagom stl i mitten av blomman.
Sy fast blomman på mitten av armbandet och sy dit en pärla i slutet av armbandet till att sätta ihop armbandet med öglan.

Går att tvätta handtvätt.
Lycka till!

2 kommentarer:

ÄNGLASTINA sa...

Hej, kul att du tittat in hos mej.Lustigt, jag har en lapp där jag skriver ner bloggar som jag lägger i min lista och du står först på tur där.
Jättesnygga armband o dina bakelser.Ser så hemskt mysigt ut när ni sitter ut o virkar.

Maria Harrsjö sa...

Ja tack snälla, så kul med alla virkbloggar och virkafton kan jag verkligen rekommendera, jätte trevligt och vi får liksom lite gjort också!

Related Posts with Thumbnails