söndag 28 november 2010

Mössa! Lila, rosa och grå!







Varm och go, virkad i Nepal från Drops, 65% ull och 35% alpaca. Helt underbart mjuk och go och VARM. jag har haft min grå på mig nu när det har varit kallt och den är jätteskön trots att det faktiskt är lite hål i mönstret. Ja mönstret ja...Nästan som OS-mössan men i stolpar istället för halvstolpar, den är virkad med virknål 5½-.

Lägg upp 4 luftmaskor och slut dem till en cirkel med en smygmaska. Virka 2 smyg maskor = 1 st, gör 9 st runt ringen = 10 st. ( Börja alltid varje varv med 2 sm = 1 st. )
Virka 2 sm = 1 st, sedan 2 st mellan varje st i första varvet. =20st
Virka 1 st mellan första st från varv två sedan 2 st mellan nästa osv varvet ut = 30 s
Nästa varv lika= 45 st. Vikra i nästa varv en st mellan följande 5 st, 2 st mellan nästa osv totalt 7 ggr= 52 st. Detta är stl dam och bara att minska eller öka mer för barn och man.



Lycka till!!

2 kommentarer:

lulle2 sa...

Så fina de blev. Maken klagar lite över sin OS-mössa som blev något stor... Jag kanske skulle prova att göra en ny i Nepal i stället. Eftersom han inte har så mycket hår på huvudet får jag nog klämma en del på garnet ;)

Anki sa...

Jättesnygga mössor! Hur mycket garn går det åt till en i damstorlek?

Related Posts with Thumbnails